Entrevista a Josep Maria Tomas, mestre del CEIP Eugeni d’Ors de Valls

“Les petites coses poden arribar a fer canvis”

P: L’educació ambiental és un punt important dins del vostre pla d’estudis?

R: L’educació ambiental és una part més del pla d’estudis. El cert és que aquests últims cursos hem anat incorporant una sèrie d’activitats i de continguts per tal de potenciar l’educació ambiental en els nostres alumnes.

Quina importància té el reciclatge en aquesta escola?

Una de les premises en que gira el nostre projecte és el reciclatge i la reducció de residus.

Tota l’escola està treballant de forma conjunta el recliclatge, cada dia intentem que els residus que es generen dins l’escola siguin reciclats i que siguin els propis nens qui porten a terme l’activitats.

El paper i tota mena d’envasos (brics, llaunes, envolcalls…) que es generen a les aules són separats en les diferents papereres que tenim a les aules i portats als recipients corresponents a l’exterior. Inclús, dins de l’activitat de menjador fem un tractament de separació dels diferents residus .

Quan es planteja posicionar aquesta escola com a escola verda?

L’escola va decidir entrar a formar part del programa d’Escoles Verdes el curs 2004-05.

Va ser difícil entrar a formar part d’aquest ítem?

En principi entrar a formar part no va resultar difícil. Nosaltres com escola ja realitzavem petites actuacions i el nostre currículum ja tenia previstes unitats didàctiques on es tractava el tema ambiental. Dins del claustre també hi ha un grup de mestres que es mostra més sensible envers aquests temes.

Va ser a partir dels projectes d’innovació en temes ambientals que va presentar el Departament d’Educació, que vam decidir tirar endavant el projecte d’Escoles Verdes i instaurà un seguit d’actuacions extensives a tot el centre.

Què implica ser una escola verda?

Ser Escola Verda implica una mica de compromís intern com a centre . El que fas és intentar a portar a terme, de la millor forma posible, els objectius medioambientals que et proposes, ( objectius que moltes vegades són molt senzills) .

Quina diferència hi ha entre un col·legi que recicla i una escola verda?

Nosaltres crec que abans de ser Escola Verda erem una escola que recliclavem. Amb l’entrada a ser Escola Verda ens va fer plantejar, pensar i intentar portar a terme una sèrie d’objectius medioambientals que en aquest moments creiem que són mesures d’estalvi i que ens poden ajudar a ser més sostenibles.

Exemples: Vam començar regulant el reciclatge, vam continuar establint mesures de reducció de residus ( usar carmanyoles, reduir l’ús d’envasos…) vam continuar establint mesures de com hem d’usar el paper ( intentar treballar per les dues cares del paper, regular les notes informatives una per família, estalvi en l’ús de la fotocopiadora i impressores…), ens plantegem mesures d’estalvi d’energia (apagar la llum quan sortim d’un espai que no utilitzarem, no malgastar aigua…),sociabilització de material escolar ( l’escola és qui té els materials d’ús freqüent: diccionaris, atles, tisores, pegaments…), ens hem adherit al pla de la reutilització de llibres de texts,….

El fet de ser Escola Verda ens ha portat cada any petites millores d’estalvi i sobretot una conscienciació a nens i mestres de coses que abans no feiem i ara les trobem normals. Consciènciació que a la vegada arriba a la família en coses tant sencilles com regular l’ús de l’aigua del WC o en apagar la llum quan surtim de l’habitació.

El fet de ser Escola Verda ens fa plantejar cada curs nous reptes i ens fa mirar una mica més enllà en el tema ambiental..

Quines eines utilitzeu per donar a conèixer el reciclatge als nens? (llibres de text, jocs, jornades culturals, etc.)

El treball diari de consciènciació crec que és el més important. És aquí on anem treballant els objectius marcats.

L’eina més important ha estat el fet d’encomanar diferents càrrecs en torns rotatius als alumnes de cada classe, per què de forma sistemàtica vagin realitzant les tasques de reciclatge, tancar llums…

Altres coses que acostumen a fer són: Plantada de l’arbre,Tallers de paper reciclat, Ús de vaixelles i material reciclatble a les festes, Visites a la deixalleria , Treball del Compostador….

Acostumem a participar en els Forum d’Escoles Verdes, on una serie d’alumnes i mestres aporten i recullen experiències.

Quina és la resposta dels nens en aquestes activitats?

La resposta és bona. La gran majoria s’il·lusionen i participa activament amb el projecte i les directius que marca cada mestre. Cal dir, que els nens i nenes de primària (3-12 anys) acostumen a fer el que l’escola diu.

Quin objectiu persegueixen aquestes activitats?

Conscienciació dels nens, mestres, famílies… de la necessitat de fer petites coses que puguin ajudar al medi ambient.

Quin grau d’implicació tenen els professors? I els nens?

Tots, mestres, nens monitores, conserge, senyores de neteja… formem part del projecte i és gràcies a l’implicació conjunta que les coses es poden arribar a fer, si no fos així el projecte no tindria sentit.

Creu que aquestes accions han fet que canviïn els hàbits socials a casa?

Grans canvis en els hàbits segur que no, però sempre arriba alguna cosa.

En Educació sempre treballes amb l’esperança que alguna cosa arriba i penses que les petites coses poden arribar a fer canvis.

Exemples de petits canvis familiars: Els alumnes han de portar l’entrepà de cada matí en una carmanyola en lloc d’embolicar-lo en paper d’alumnini ( Els alumnes d’Ed. Infantil i Cicle Inicial el 100% ve a l’escola amb carmanyola). S’ha de conservar el llibre de text ja que l’any que ve l’ha d’utilitzar un altre company . La majoria de famílies separen els residus ,si més no, el paper , vidre i envasos…

Quina és l’activitat més recent que s’ha dut a terme en aquesta escola?

L’activitats més importants que hem realitzat aquest curs 2008/09 és la sociablitizació de molts llibres de texts de Cicle Mitjà i Superior, amb un important desplegament logístic i econòmic per part de AMPA.

Rebeu ajudes per part de les administracions públiques? Quines?

Es reben algunes ajudes. Però a banda dels ajuts sempre es poden fer coses que poden tractar el tema medioambiental.

Entre els ajuts rebuts detacaria:

Per part de l’Ajuntament s’acostuma a subvencionar totes les sortides i tallers que siguin de caire medioambientals. També aporta tota la cuberteria reciclable (plats , envasos, coberts, toballons..) de la festa de final de curs, aquest any passat van ser 480 sopars.

Des de la Generalitat hem rebut una subvenció d’uns 2000€ per engegar la sociabilització de llibres.

Des del Centre de Recursos Pegagògic de l’Alt Camp tenim l’asessorament d’un tècnic que guia un seminari amb propostes i activitats que podem fer des de l’escola

Quines activitats preveieu que dureu a terme?

Reciclatge de paper i envasos de forma sistemàtica.

Mesures senzilles per estalviar llum i aigua .

Estalvi de paper: Usar les dues cares del paper, repartir circulars i notes informatives per famílies en lloc de fer-ho per nen…

Regular l’ús del paper d’alumni en els esmorzars.

Taller de compostatge ( Treball amb els alumnes de Cicle Superior, que consisteixis en fer funcionar un compostador).

Realització de diferents sortides medioambientals: Plantada de l’arbre, Visita a la Deixalleria…

Assistir al Forum d’Escoles Verdes.

Sociabilització de materials d’ús frequent: Diccionaris, atles, tisores,…

Programa de reutilització de llibres en els alumnes de CM i CS.

Utilització de la Vaixella Compostable a la festa de l’escola.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s