Entrevista a Concepción Moya, Directora del CEIP Marià Fortuny de Reus

Per conèixer de més a prop les accions relacionades amb el reciclatge en concret i l’educació ambiental en general de les escoles que hem triat pel reportatge, vam decidir entrevistar-nos amb alguns professors. Us deixem amb la primera entrevista:

P:        L’educació ambiental és un punt important dins el vostre pla d’estudis?

R:        Bé, fins ara no ho havia estat, vull dir, que si que s’ha tingut sempre en compte, però crec que no estava tan reflectit en el que és el currículum. En canvi, avui en dia si que tot el que està relacionat amb les ciències de la natura està molt integrat en els plans d’estudi. Per tant, cada vegada se li dóna més importància; però no només això, sinó que dins mateix de l’escola també ens hem adonat de com és d’important l’educació ambiental, i jo crec que això també ha passar a nivell de societat, la societat s’ha conscienciat, cosa que ha motivat alhora que tots en siguem conscients.

 

I quina importància té el reciclatge en concret en aquesta escola?

En aquesta escola, com jo crec que es fa en quasi totes, es recicla sobretot paper. Nosaltres aquí, per iniciativa d’un professor, vam fer també reciclatge de paper d’alumini que és el material amb què els nens porten embolicats els entrepans i també hem fet reciclatge de piles. Més endavant es volia fer reciclatge de plàstic, però més que res reciclem paper, tot i que creiem que el reciclatge de plàstic és una bona iniciativa, perquè és un material que s’utilitza molt a les escoles. Estem pendents de la resposta de l’Ajuntament de Reus, que ens va dir farà cosa d’un any que sí que es promouria aquesta mena de reciclatge a les escoles. I el que sí que vam promoure nosaltres durant les jornades culturals de l’any passat va ser l’ús de la carmanyola en comptes del paper d’alumini com a forma de dur l’esmorzar. Es tracta d’introduir nous hàbits en els petits, de parvulari a cicle inicial, i fer-los entendre que utilitzar la carmanyola significa un estalvi considerable de paper.

(La secretaria del centre, Judith Pedrola, explica que els alumnes de primària compten a classe amb tres contenidors- matèria orgànica, plàstic i paper- implantats arran de la Setmana Cultural del curs 2007-2008, dedicada al Medi Ambient).

 

Quines eines són les que utilitzeu per donar a conèixer el reciclatge als nens?

Doncs, com hem dit abans, els llibres de text cada vegada introdueixen més aquesta sensibilitat per la preservació del medi ambient, però, a més, nosaltres vam celebrar l’any passat unes Jornades Culturals dedicades al Medi Ambient. I comences un any, fent les Jornades Culturals, i ja és com l’inici d’alguna cosa, perquè penses que si ja has posat un gra de sorra, per què no continuar? I aleshores, a partir d’una iniciativa que potser es plantejava com una activitat més, es comença a establir una major consciència a l’escola.

 

I quan vosaltres plantegeu aquestes activitats, quina és la resposta dels nens?

Molt bona! Molt bona! A vegades el problema potser és dels grans i no tant dels nens, que ens costa ficar-nos-hi, tot i que jo crec que és potser perquè no tenim prou mitjans, com ara papereres totalment adaptades, etc.

 

Quin és l’objectiu que perseguiu amb aquestes activitats?

Bé parlant de les Jornades Culturals que vam fer l’any passat, el tema era el medi ambient, de manera que nosaltres vam pensar què podíem fer pel medi ambient i vam pensar que un dels punts més importants per conservar el medi ambient era el reciclatge. És a dir, “reciclatge per què? Per què ens serveix el reciclatge per preservar el medi ambient?”. Volíem donar a conèixer el reciclatge als nens com una eina, un hàbit que permet contribuir a la millora del medi ambient. Si els nens veuen que a l’escola el paper ha d’anar a la paperera de paper i les ampolles de plàstic al contenidor del plàstic, després, aniran a casa i també ho faran, ja no llançaran tota la brossa en una sola bossa. Es tracta d’aconseguir que el reciclatge sigui un hàbit totalment natural i que la cosa estranya sigui no reciclar. A mi ja no em passa pel cap no reciclar!

 

Quin grau d’implicació tenen els professors en aquestes activitats?

Molt alt. Quan van fer aquestes jornades per exemple, com que és un tema d’interès comú, encara s’hi van implicar més.

 

L’activitat més recent que heu dut a terme en relació al reciclatge o en l’educació ambiental en aquesta escola van ser les Jornades Culturals del 2008. Us heu plantejat dur a terme més activitats a llarg termini?

De moment el que si que ens plantegem és continuar amb el que vam iniciar durant la Setmana Cultural. Bé, més que continuar, ampliar tot el que hem fet. Més que res perquè l’any passat tot el que vam fer va estar concentrat molt durant aquella setmana i ara el que fem és generalitzar-ho.

 

Sabeu què són les escoles verdes?

Una mica per sobre, ho hem vist alguna vegada a la pàgina d’xtec (Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya).

 

Bé, són centres educatius que per la seva tasca a favor del medi ambient i pel seu treball constant en pro de l’educació ambiental han estat distingits amb el certificat d’escoles verdes.

Us heu plantejat demanar de ser escola verda?

A nivell d’Equip Directiu sí, però primer ens caldria la col·laboració de tots els companys del centre, que no sigui només una qüestió esporàdica, perquè hi ha d’haver un treball constant darrere. Ens agrada la idea d’anar més enllà d’unes simples Jornades Culturals, però hi ha d’haver molta implicació, ha de ser un acord de tota l’escola i les activitats relacionades amb el reciclatge han d’estar coordinades entre elles. El que no pot ser és que es treballi per exemple amb l’ús de la carmanyola a Infantil i s’abandoni el tema a Primària.

 

Rebeu ajudes de l’administració en relació a l’educació ambiental?

De moment no. Sí que porten tot el tema del reciclatge de paper, però fora d’això res més. Una vegada la Cap d’Estudis i jo vam veure una campanya promoguda pel Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya que donava contenidors per les escoles i en vam demanar uns quaranta. Recordo que vam pujar les dues a Reus amb els nostres cotxes carregats de les papereres per l’escola. Però fora d’això, no s’ha fet cap altra campanya institucional relacionada amb les escoles. I crec que sí que l’Ajuntament està implicat en tot el que fa referència a l’educació ambiental dels ciutadans, però aquestes campanyes no arriben a les escoles. I les escoles són el més important! Perquè tots els nens saben on va el paper, el vidre i el plàstic, però sí es troben amb què els contenidors són presents a la ciutat, però a l’escola no, què han de fer? Moltes vegades ells es pregunten: on ho deixem això?

 

 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s